web analytics
 

Exit Through the Gift Shop

9

De tots els guions cinematogràfics firmats per en Charlie Kaufman, m’atreviria a afirmar que el meu preferit és el d’Adaptation. Més enllà de la idea general d’un guionista que es veu incapaç d’adaptar una obra literària al cinema, m’atrau especialment la difusió entre realitat i ficció que ho impregna tot. Mirant en Nicolas Cage i el seu germà bessó fa de molt mal dir què hi ha de cert en l’adaptació i què sorgeix directament de la ment que controla els fils i les tecles.

El punt més satisfactori d’Exit Through the Gift Shop no s’allunya excessivament del d’Adaptation., és precisament la impossibilitat de discernir entre què és un retrat documental d’alguns dels noms més representatius del moviment graffiter o del recentment rebatejat com art urbà (sigui el que sigui això) i què és pura ficció, el que genera un interès més gran. Sobre el paper, se’ns explica la història d’un individu que comença a filmar gent fent pintades, i de mica en mica el projecte li va creixent sense pretendre-ho, fins acabar perseguint per mig món en Banksy, la gran balena blanca de l’art de legalitat dubtosa. Però una vegada assolit el seu objectiu inicial la cosa no acaba de sortir com s’esperaria, i el propi Banksy ens explica com es va veure obligat a encarregar-se ell mateix del projecte, girant la càmera en direcció contrària.

Exit Through the Gift Shop és lúcida, àcida i tremendament divertida, i una vegada vista i païda continua resultant pràcticament impossible de discernir el punt en el qual realitat i ficció s’uneixen. Però no importa. Ho passem massa bé amb en Banksy, amb en Mr Brainwash, amb l’Obey o l’Invader com per voler veure que l’episodi de Disneyworld no té ni cap ni peus. Però resulta que l’evolució d’en Mr Brainwash tampoc en té, de sentit, i així i tot la gran exposició que se’ns hi explica és real, el paio realment ha dissenyat una portada per un disc de la Madonna i continua exposant per mig món. El cinema és mentida. L’art és mentida. I què? Seieu i gaudiu del viatge.

No Comments

Post a Comment