web analytics
Title Image

Get Out

9

“Sóc una persona racista?” Si alguna vegada t’has fet aquesta pregunta pots estar ben tranquil: no ets en absolut racista. El simple fet de plantejar-se la qüestió potser assenyali el dubte, la manca de seguretat en un mateix, o els desitjos de ser bufetejat fortament amb una tonyina fresca. No ho sé, no sóc psicòleg. Amb tot, puc afirmar sense cap mena de dubte que no ets racista. L’apel·latiu no admet adverbis de grau. No hi ha persones una miqueta racistes, o enormement racistes: o ets racista o no l’ets. I fent servir la lògica contrària, si mai no t’has plantejat aquest interrogant, siguis d’esquerra o de dretes, caucàsic, asiàtic, de raça groga o més negre que la brea, segurament ets un puto racista. Així de clar. I explico això perquè Get Out, l’òpera prima com autor total d’en Jordan Peel, un còmic afroamericà, et farà dubtar sobre aquest assumpte. Get Out no ataca cap col·lectiu o actitud racista. Tampoc no és cap film sobre el Ku Klux Klan, els skinheads, neonazis, confederats nostàlgics de l’època de l’esclavitud, o republicans partidaris dels lavabos separats per races. Get Out parla principalment de persones demòcrates i políticament correctes que en absolut creuen ser racistes, bé que mai no s’han plantejat la pregunteta en qüestió i, per tant, ho són sense saber-ho.

Get Out és un producte pensat per suscitar en tot moment la incomoditat de l’espectador. I no parlo només de l’acidesa amb la que enfronta conflictes racials, disputes polítiques o diferències socials dins l’Amèrica no conservadora, la més tolerant amb la diferència. En Jordan fica la nafra a una ferida que ni sabíem que hi era. La salpebra, l’amaneix amb vinagre de Mòdena, i després s’hi pixa amb càustica intenció. Parla d’Amèrica, i tot i que és fàcil extrapolar models de conducta i pensament, actituds o situacions a la resta de països occidentals. Malgrat tot, no només en la temàtica rau la font del neguit produït per la pel·lícula. Com tot bon film de terror psicològic, a mesura que avança la història, el suspens i el misteri inicials es converteixen en un crescendo de tensió gairebé insuportable. La vella premissa de “aquí quelcom no funciona prou bé – i tot i que no sé què collons és” es fa servir amb intel·ligència, de forma semblant a la de clàssics de la mida de The Wicker Man o The Stepford Wives. De fet el classicisme amb que roda en Jordan remet tant a Hitchcock com al southern gòtic d’en Jack Clayton. Condueix la seva càmera amb intel·ligència i suavitat, sense cap pressa, mentre el públic es retorça a la butaca i s’arrenca a mossegades la darrera ungla de les dos mans. Hi ha humor, és clar, bé que, lluny d’alleujar l’angoixa, ens apropa un xic més al personatge protagonista i ens fa abaixar la guàrdia perquè el següent cop d’efecte ens agafi desprevinguts. Els gags competeixen entre ells en negror i acidesa, contribuint a aquesta intenció molesta que cerca deliberadament provocar el desfici de l’observador.

En Jordan Peele ens deixa a aquesta veritable primera (esperem) opus magna i joia de gènere de l’any personatges i escenes pel record que semblen, a més, prou noves i originals com per escombrar gairebé tot el que hem vist el 2016. Una obra d’autor en tota regla que equilibra diversió i polèmica admirablement, a més d’induir l’autoreflexió i convocar la discussió encesa després del seu visionat. Recomanada per a tot homo sapiens que es vanaglorií de ser-ho. Fins i tot als que alberguen prejudicis racials, els que hagin votat la Hillary a les darreres eleccions americanes, o els que es preguntin per què els nacionalismes ressorgeixen a Europa. No es tracta només de descontentament, por o venjança. També influeix el self-doubt, com diuen els anglosaxons, el dubtar d’un mateix. I no hi ha res tan trist com una persona que no coneix el seu interior, o almenys la que no ho intenta pas. Sens dubte, Get Out pot ajudar-te a aclarir aquest tema. Per quan una obra sobre la xenofòbia, senyor Peele? De ben segur que l’era Trump li aporta tota la inspiració que pugui necessitar!

No Comments

Post a Comment